B – Belastingtelefoon

Je gaat nu even diep ademhalen en net doen alsof die persoon een storend kind in jouw groep 4 is. Die schat kan er allemaal niets aan doen, daar breng je vaak een engelengeduld voor op. Peur nu maar wat geduld uit je grote teen, ondanks de zomervakantie. Daar heeft diegene recht op, zelfs al weet hij /zij van toeten noch blazen.
‘Goededag. Welkom bij de Belastingtelefoon.
…opname van de gesprekken… BSN… keuzemenu…’
Mooie stem. Uit zo’n Duitse erotische flutfilm. Optie 2, ondernemers.
‘U hoort nu een keuzemenu… lala… Voer nu uw fiscaal nummer in en sluit af met een hekje.’
Ha, een ouderwets hekje in plaats van een hashtag.
‘U hoort nu vier keuzes…’
Optie 1, BTW.
‘Op dit moment bedraagt de wachttijd tien tot vijftien minuten. Al onze medewerkers zijn in gesprek.’
Grrrrr. Stort ik elk jaar zó veel geld in ’s lands schatkist om zó lang te wachten? Uit ervaring weet ik dat er minstens vijf minuten bijkomen. Ze rekenen zuinig daar in Apeldoorn, moet ik mijn telefoon dan maar ergens neerleggen en gaan douchen? Ik doe het niet. Ik lijk ^$$#*&_)&*^&%%# wel een idioot met die telefoon aan mijn zweetoor. De condens glijdt over de hashtag naar beneden!
Kaatje. Denk aan je grote teen.
O ja. Ik mag blijven doorademen.
‘Met de Belastingdienst, waarmee kan ik u van dienst zijn?’
Binnen vijf minuten zijn we klaar. Het vriendelijke meisje weet me te vertellen wat mijn BTW-subnummer is. Nog nooit had ik van zoiets gehoord. Omdat ik mijn bedrijfsnaam na tien jaar veranderd heb, is dat bij mij de toevoeging 02. Zó bespottelijk eenvoudig is het, maar 02 is niet terug te vinden in mijn blauwe brieven. Bij de digitale aangifte staat het al helemaal niet uitgelegd. Daar zeg ik wat van, nee: ik vraag of dat wat duidelijker zou mogen in de toekomst. Ik vraag het heel beleefd, met de toevoeging dat zij er ook niets aan kan doen.
Dat wordt het vriendelijke meisje toch nog te veel: ‘Dan moet u nog maar eens goed zoeken!’ En ja hoor, ik vind vijf actuele brieven zonder toevoeging 02 en eentje mét. Op de achterkant, terwijl er op de voorkant al vriendelijk gegroet is. Daar heb ik overheen gelezen. Schuldbewust bied ik mijn excuses aan, maar het is al te laat. Ik lig op de Z-stapel: die van de zeikerds.
Goed, subnummer 02 kreeg vanochtend eindelijk de BTW-teruggaaf van het tweede kwartaal. Hoera!
Wil iemand nog weten wat BTW is? Dat leg ik graag uit tijdens een borrel.
Het is kinderlijk eenvoudig en ik maak er graag een cashflow-model bij. Een tekening dus. Zo gepiept, zonder wachttijd, met een bordkrijtje.
Lieve Kaat! Wat ben ik blij dat jij blogt en dat ik de wekelijkse updates via mail niet hoef te missen. Deze berichten zijn een genot om te lezen en zeker een hekje bij het delen waard! hekjeBTW hekjebelastingdienst hekjemakkelijkerkunnenwehetnietmaken hekjegeduldiseenschonezaak Liefs veer hekjetrouwelezer hekjegewoonomdathetkan
Haha… Dankjewel Veer, je bent een schat!